tiistai 26. tammikuuta 2016

23 - 25.1 Kuulumisia + uuden tuttavuuden esittely :)

Alan taas blogiin kirjoittelemaan Aapelin ja Lissun kuumisia. Menin lauantaina tallille päiväsaikaan, Henna, Ansku ja minä laitoimme ponit valmiiksi ja lähdimme pellolle ratsastelemaan. Aapelilla oli laukassa taas pahasti ongelmana painaa kädelle, ajattelin että jos sillä on vain virtaa liikaa joten otin muutaman kerran lujempaa laukkaa. Laukkojen jälkeen Aapeli ei enää painanut ollenkaan kädelle joten luulen että johtui siitä että virtaa oli. Ratsastuksen jälkeen kävimme kiertämässä maastossa pienen lenkin.


Sunnuntaina sain siskoni mukaan ottamaan kuvia. Olimme koko konkkaronkka liikenteessä. Itse aloitin liikuttamalla Rudia mutta sain mahdollisuuden kavuta Lissun selkään, joten otin tilaisuudesta kiinni. Voisin esitellä siis uuden liikutushevoseni. Tiny but spicy oikealta nimeltään, tutummin Lissu on entinen ravuri jonka kanssa alamme harjoitella ratsun tehtäviä. Lissu on iso verratuna Aapeliin tai Nanaan joten selässä istuminenoli yllättävän vaikeaa aluksi, loppujenlopuksi siellä oppi istumaan jotenkin. Harjoitus tekee mestarin!

Otimme lissun kanssa ympyräharjoituksia jotka sujuivat vasempaan kierrokseen hyvin mutta oikeaan lissu puski kokoajan sisälle. Koikeilimme myös ensimmäisiä kertoja laukkoja ja meni tosi hyvin vaikka välillä vähän peppu nousikin.

Maanantaina en päässyt tunnille koska olin unohtanut työvaatteeni kotiin. Pääsin siitä näpärästi Hannan kyydillä tallille tekemään tallihommia. Aloitin siivoamalla karsinat Hannan apuna, sen jälkeen laitoimme vedet ja heinät valmiiksi. Siirryimme sisälle jossa aloitin suitsien pesu operaation jossa pesin aapelin suitset ja kaikki nanan vanhat suitset. 

Henna tuli tallille suurinpiirtein 13 - 14.00 aikaan jolloin aloimma valmistella Aapelia ja Marttia maastolenkille.  Lähdimme täysin tuntemattomalle reitille joka osoittautui todella hyväksi reitiksi. Ravailimme hieman maastossa ja lähdimme sitten takaisinpäin tallia. Matkalla oli oikein mukavan näköinen ylämäki jonka otimme aapelin kanssa laukassa. Lähdimme maastoreitiltä tallille johtavalle tielle, jossa kulkee koulupäivinä bussit koululaisille. Olimme jonkin matkaa ehtineet kulkea tallille päin jolloin takaa tuli bussi. Bussi ei hidastanut vaikka näki ponit jolloin kokemattomat nuoret ponit hieman pelästyivät, tästä seurauksena Martti alkoi pomppia keskelle tietä joka sai bussikuskin jarruttamaan. Aapeli oli kiltisti niinkuin yleensä, eikä kummemmin säikkynyt. Onneksi selvisimme ponien kanssa pelkällä säikähdyksellä.

Menimme vielä käymään kentällä jossa Henna hieman piti tuntia minulle ja Aapelille ja saimme asioita rullaamaan jo paljon paremmin. Koitettiin saada poniin enemmän rentoutta ja alkoi jo venyttämään hyvin kaulaa ravissa. Aletaan Aapelin kanssa olemaan jo tosi pitkällä koulutuksessa! Alan olla tosi ylpeä ponista, kuinka hyvin menee nykyään ympyrätyöskentely ja jopa pohkeenväistötkin alkaa pikkuhiljaa sujua.

Huono kuva mutta Aapeli ja Enni :)
Veimme ponit talliin ja otimme varusteet pois, sen jälkeen pääsivät tarhaan syömään. Otimme Lissun sisälle ja laitoimme kuntoon. Lähdimme kentälle ja Henna meni alkuverryttelyt, kun Lissu oli vertynyt nousin vuorostaan selkään, jälleen Hennan opettamana. Opettelimme Lissun kanssa sitä miltä ohjastuntuma tuntuu, eikä Lissu aluksi tykännyt ollenkaan ja tappeli hieman vastaan mutta lopetti kuitenkin kun tajusi että ulko-ohja on sille turvana. Lissu oli tosi mukava, mutta taitaa  kiima olla tulossa tai juuri menossa. 

Tässä vielä kooste sunnuntaista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti